Noten, pitten en zaden



Op deze pagina vind je informatie over

noten

Noten, pitten en zaden


Klik op de afbeelding om deze te vergroten.

Abrikozenpitten

Abrikozenpitten kun je eten, maar dan moet je wel eerst de buitenschil erafhalen, bijvoorbeeld met een notenkraker of een hamer. Abrikozenpitten bevatten veel laurinezuur, vitamine B15 en vitamine B17. Onderzoek heeft aangetoond dat vitamine B17 het proces van de geprogrammeerde celdood (apoptose) van kankercellen in werking stelt terwijl gezonde cellen met rust worden gelaten. Een Koreaanse universiteit ontdekte dat amygdaline (= vitamine B17), een stof die voorkomt in de abrikozenpit, meehelpt om kanker te bestrijden. In het algemeen zijn artsen en voedingsdeskundigen huiverig met abrikozenpitten omdat er veel van het giftige cyanide in zit. Deze cyanide zou volgens anderen weer alleen de kankercel aantasten en niet de gezonde cellen.

Pitten die geweekt of gestoomd zijn om de bittere smaak kwijt te geraken, hebben geen vitamine B17 en enzymen meer. De luchtgedroogde behouden wel hun kracht. Je kunt ze eenvoudig zelf drogen en dan kraken. Een abrikozenpit kun je daarna malen met een blender of een ouderwetse koffiemolen en dan verwerken in een gerecht. Je kunt ze ook gewoon eten, maar volgens het Voedingscentrum in Nederland niet meer dan één per dag. Op verpakkingen van abrikozenpitten in de Verenigde Staten staat, dat aangeraden wordt er niet meer dan 8 per dag te eten (maar misschien zitten Amerikanen anders in elkaar??). Abrikozenpitten kun je het best droog en donker bewaren. De abrikozenpitten zijn ongeveer 1 jaar houdbaar.

Over abrikozenpitten heeft Carine Franssen een interessant boek geschreven, getiteld: "Hét antwoord op kanker?! Het geheim van de abrikozenpit".
abrikozenpitten

Abrikozenpitten


Hét antwoord op kanker?! Het geheim van 
			 de abrikozenpit

Hét antwoord op kanker?!
Het geheim van
de abrikozenpit

Amandelen

bevatten veel boterzuur, calcium, fosfor, ijzer, kalium, magnesium, oxaalzuur, vitamine B2, vitamine B3, vitamine B5, vitamine B17 en ytterbium. Behalve deze stoffen die je nodig hebt, bevatten ze ook nikkel en titanium, wat de meeste mensen niet nodig hebben. Wanneer je amandelen zelf wilt roosteren is hier het recept.

Amandelmelk

Je kunt ook zelf amandelmelk maken.
amandelen

Amandelen

Cashewnoten

bevatten veel americium, beheenzuur, boterzuur, fosfor, ijzer, kobalt, lawrencium, linolzuur = omega 6, magnesium, oxaalzuur, praseodymium, technetium, telluur, vitamine B6, vitamine B12 en vitamine PaBa. Behalve deze stoffen die je nodig hebt, bevatten ze ook nikkel, wat de meeste mensen niet nodig hebben. Wanneer je cashewnoten zelf wilt roosteren is hier het recept.
cashewnoten

Cashewnoten

Chia zaad

Chiazaad bevat omega 3 en werkt ontstekingsremmend, maar gebruik er niet te veel van [1].

Foto: chiazaad

Chiazaad

Hazelnoten

Hazelnoten bevatten veel boterzuur, calcium, fosfor, kalium, linolzuur = omega 6, magnesium, nobelium, vitamine B12, vitamine B15 en zwavel. Van hazelnoten wordt ook hazelnootolie gemaakt. Wanneer je hazelnoten zelf wilt roosteren is hier het recept.

Hazelnootmelk

Je kunt ook hazelnootmelk maken.
hazelnoten

Hazelnoten

Hennepzaad

Hennepzaad bevat veel caprylzuur en vitamine T. Van hennepzaad wordt ook hennepzaadolie gemaakt.

Hennepzaadmelk

Je kunt ook hennepzaadmelk met cacao maken.
hennepzaad

Hennepzaad

Kastanjes

Tamme kastanjes bevatten veel americium, boterzuur, holmium, kalium, linolzuur = omega 6, liponzuur, magnesium, palmitinezuur, pentadecaanzuur, vitamine B2, vitamine B6, vitamine C, vitamine PaBa en zwavel. Behalve deze stoffen die je nodig hebt, bevatten ze ook thorium, wat de meeste mensen niet nodig hebben.
kastanjes

Tamme kastanjes

Kokosnoten

bevatten veel caprinezuur, caprylzuur, europium, ijzer, laurinezuur, lithium, magnesium, niobium, praseodymium, selenium, stikstof, technetium, vitamine B11, vitamine B13 en zink. Behalve deze stoffen die je nodig hebt, bevatten ze ook aluminium, arsenicum, thorium en tin wat de meeste mensen niet nodig hebben. Van kokosnoten wordt ook kokosolie gemaakt.
kokosnoten

Kokosnoten

Maanzaad

Maanzaad bevat veel calcium, fosfor, ijzer, koper, mangaan, vitamine B1 en vitamine B5. In China wordt maanzaad gebruikt in de traditionele geneeskunde om misselijkheid en braken mee tegen te gaan. De olie gemaakt van maanzaad heeft zich bewezen als middel tegen borstkanker.
maanzaad

Maanzaad

Macadamianoten

bevatten veel ijzer, koper, magnesium, mangaan en vitamine B1. Wanneer je macadamianoten zelf wilt roosteren is hier het recept.
macadamianoten

Macadamianoten

Papajapitten of papajazaad

Papajapitten bevatten calcium, magnesium en fosfor. In Hawaii wordt gedroogd papajazaad als medicijn verkocht. Er zitten enzymen in die de spijsvertering helpen. Papajazaad werkt tegen de e.coli bacterie en tegen salmonella. Papajazaad wordt in de traditionele Chinese geneeskunde gebruikt om de lever mee te ontgiften. Het wordt ook gebruikt als tijdelijke anticonceptie. Voor meer informatie over papajazaad.

Van papajapitten wordt ook papaja-olie gemaakt.
papajapitten

Papajapitten of papajazaad

Paranoten

bevatten veel americium, astaat, boterzuur, calcium, chroom, darmstadtium, fosfor, kalium, linolzuur = omega 6, magnesium, scandium, selenium, vitamine B1, vitamine PaBa en zwavel.
paranoten

Paranoten

Pecannoten

bevatten veel choline en vitamine B1. Pecannoten bevatten ook magnesium. Behalve deze stoffen die je nodig hebt, bevatten ze ook erg veel nikkel. Eet er daarom niet te veel van. Wanneer je pecannoten zelf wilt roosteren is hier het recept.
pecannoten

Pecannoten

Perzikpitten

bevatten veel vitamine B17. Onderzoek heeft aangetoond dat vitamine B17 het proces van de geprogrammeerde celdood (apoptose) van kankercellen in werking stelt terwijl gezonde cellen met rust worden gelaten.

Het binnenste van perzikpitten kun je eten nadat je ze hebt opengebroken met een notenkraker.
perzikpitten

Perzikpitten

Pijnboompitten

bevatten veel dysprosium, laurinezuur, pentadecaanzuur en vitamine T. Je kunt eenvoudig pijnboompitten roosteren in een koekenpan. Zet het vuur zo laag mogelijk en verhit de pitten langzaam onder voortdurend roeren, totdat ze bruin zijn.
pijnboompitten

Pijnboompitten

Pinda's

bevatten veel arachidonzuur, arachinezuur, boterzuur, calcium, choline, kobalt, linolzuur = omega 6, natrium, pelargoonzuur, valeriaanzuur, vitamine B6, vitamine D, vitamine E en vitamine PaBa. Behalve deze stoffen die je nodig hebt, bevatten ze ook bismut, wat de meeste mensen niet nodig hebben. Van pinda's wordt ook pindaolie gemaakt. Wanneer je pinda's zelf wilt roosteren is hier het recept.
pinda's

Pinda's

Pistachenoten

bevatten veel roentgenium, selenium, telluur en zirkonium.
pistachenoten

Pistachenoten

Pompoenpitten

bevatten veel alfa-linolenzuur, ijzer, laurinezuur, linolzuur, margarinezuur, palmitinezuur, vitamine B 17, vitamine PaBa. Van pompoenpitten wordt ook pompoenpitolie gemaakt. Je kunt pompoenpitten zelf roosteren. Geroosterde pompoenpitten met tamari zijn een beetje zout en erg lekker. Je kunt ook pompoenpittenmelk of pompoenpittenmelk met gember en wortel maken.
pompoenpitten

Pompoenpitten

Pruimenpitten

Pruimenpitten kun je eten, maar dan moet je wel eerst de buitenschil erafhalen, bijvoorbeeld met een notenkraker of een hamer. Pruimenpitten bevatten veel vitamine B17. Pitten die geweekt, gekookt of gestoomd zijn geweest hebben geen vitamine B17. De luchtgedroogde behouden wel hun kracht. Je kunt ze eenvoudig zelf drogen en dan kraken. Een pruimenpit kun je malen met een blender of een ouderwetse koffiemolen en dan verwerken in een gerecht. Je kunt ze ook gewoon eten, maar niet meer dan één per dag. Geef ze niet aan kinderen! In pruimenpitten kunnen gevaarlijke plantengifstoffen (cyanogene glycosiden) zitten. In het lichaam worden deze plantengifstoffen omgezet in cyanide (blauwzuur). Een hoge dosis cyanide kan de ademhaling belemmeren en een hartstilstand veroorzaken. Pruimenpitten kun je het best droog en donker bewaren. Pruimenpitten zijn ongeveer 1 jaar houdbaar.
pruimenpitten

Pruimenpitten

Saffloernoten

bevatten veel fosfor, goud, linolzuur = omega 6, vitamine B2 en vitamine K. Van saffloernoten wordt ook saffloerolie gemaakt.
saffloernoten

Saffloernoten

Sesamzaad (胡麻)

bevat veel boterzuur, calcium, cesium, chroom, fosfor, ijzer, kalium, lanthaan, linolzuur, lithium, magnesium, palladium, salicylzuur, vitamine B2, vitamine B3, vitamine B5 en vitamine B15. Van sesamzaad wordt ook sesamolie en geroosterde sesamolie gemaakt. Wanneer sesamzaad geroosterd of gekookt is worden de voedingsstoffen, die erin zitten beter opgenomen door het lichaam. Rauw, niet klaargemaakt sesamzaad, wordt nauwelijks verteerd en opgenomen. De vitaminen en mineralen in het sesamzaad gaan dan verloren. Wanneer je sesamzaad zelf wilt roosteren is hier het recept. Je kunt van sesamzaad ook heerlijke gomasio en Japans 7 smaken peper maken.

Sesamzaadmelk

En je kunt ook sesamzaadmelk maken.
sesamzaad

Sesamzaad

Umeboshipitten

Je kunt umeboshipitten eten, nadat je de pit hebt gekraakt met een notenkraker of met een hamer. Ze zijn erg hard. Umeboshipitten, die je langdurig hebt gekookt of bij het frituren hebt gebruikt kun je beter weggooien, omdat daar alle voedingsstoffen uit verdwenen zijn. Bovendien kunnen ze dan eerder gaan schimmelen, omdat de kracht eruit is. Eet er niet meer dan ongeveer 3 op een dag.
umeboshipitten

Umeboshi,
umeboshipit (ongekraakt) en
gekraakte umeboshipitten

Walnoten

bevatten veel alfa-linoleenzuur, berkelium, boterzuur, fosfor, ijzer, kobalt, linolzuur = omega 6, magnesium, ruthenium, salicylzuur, selenium, vitamine B2, vitamine B5, vitamine B6, vitamine B12, vitamine B15, vitamine K en vitamine T. Behalve deze stoffen die je nodig hebt, bevatten ze ook beryllium en thallium, wat de meeste mensen niet nodig hebben. Van walnoten wordt ook walnootolie gemaakt. Wanneer je walnoten zelf wilt roosteren is hier het recept.
walnoten

Walnoten

Zonnebloempitten

bevatten veel boterzuur, calcium, francium, ijzer, kalium, laurinezuur, linolzuur, magnesium, natrium, scandium, silicium, titanium, vitamine B1, vitamine B2 en vitamine B3. Van zonnebloempitten wordt ook zonnebloemolie gemaakt. Je kunt zonnebloempitten zelf roosteren. Geroosterde zonnebloempitten met shoyu zijn een beetje zout en erg lekker.

Zonnebloempittenmelk

Je kunt ook zonnebloempittenmelk maken.
zonnebloempitten

Zonnebloempitten

Zwart sesamzaad

Zwart sesamzaad bevat dezelfde vitaminen, mineralen en vetzuren als gewoon sesamzaad en daarnaast nog wat meer. Het zwarte sesamzaad is de oervorm van het sesamzaad en komt uit Azië. Zwart sesamzaad is ongepeld en heeft een vlies om zich heen, wat erg veel gezonde vitaminen en mineralen bevat.

In de ayurvedische geneeskunde werd zwart sesamzaad al in de oudheid gebruikt voor de bevordering van de ontwikkeling van botten en kraakbeen. Het is rijk aan zwavelbevattende aminozuren, met name cysteïne. Dit bevordert de vorming van collageen, het eiwit, dat de organische grondstof van elke bot vormt. Tevens is het ook van belang voor gezonde haargroei en het beschermt tegen haaruitval en kaalheid. Zwarte sesamzaadjes worden ook gebruikt tegen veroudering, door de specifieke werking die ze hebben op de nieren. In China wordt de zwarte sesam gebruikt om grijze haren tegen te gaan of om het proces te stoppen. In de Chinese geneeskunde worden ze gebruikt om de gezondheid te bevorderen in de nieren en de lever, om constipatie te behandelen en een regelmatige stoelgang te bevorderen. Mensen die gevoelig zijn voor, of die lijden aan dunne ontlasting of diarree, kunnen zwarte sesam maar beter vermijden, want hierdoor kunnen klachten verergeren.

Wanneer je ze laat kiemen wordt de voedingswaarde groter, omdat de gezonde bestanddelen dan beter verteerd worden. Wanneer sesamzaad geroosterd of gekookt is worden de voedingsstoffen, die erin zitten beter opgenomen door het lichaam. Rauw, niet klaargemaakt sesamzaad, wordt nauwelijks verteerd en opgenomen. De vitaminen en mineralen in het sesamzaad gaan dan verloren. Wanneer je sesamzaad zelf wilt roosteren is hier het recept. Je kunt van sesamzaad ook heerlijke gomasio maken. En je kunt ook sesamzaadmelk maken.
zwart-sesamzaad

Zwart sesamzaad

Bronnen


[1] "De gevaarlijke bijwerkingen van chiazaad", www.mens-en-gezondheid.infonu.nl.